سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل، سرچشمه حکمت است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :1
کل بازدید :2300
تعداد کل یاداشته ها : 20
103/2/13
1:39 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
شرکت آریان گوهر رخشان[0]
شرکت آریان گوهر رخشان از ابتدای دهه 90 با سه هدف کلی پا به دنیای گوهرها گذاشته است. از آنجا که صنعت طلا و جواهر علی‌ رغم گستردگی، سالیانی است که در زمینه سنگ های قیمتی فقط به عنوان مصرفه کننده ظاهر شده است؛ ما را بر آن داشت تا بتوانیم در این راستا گام برداریم. گام اول تولید علم در این زمینه بوده است. آریان گوهر رخشان، با آموزش دوره های مختلف گوهرتراشی و گوهرشناسی و بومی سازی این رشته در ایران از یک سو و از طرف دیگر با ترجمه کتب علمی، بازنویسی مقالات خارجی و راه اندازی حرفه ای ترین سایت در فضای اینترنتی گام موثری برداشته است. گام دوم حمایت از صنعت نوپای گوهرها در ایران بوده است. شرکت آرگو تصمیم دارد با عنایت خدای متعال و تلاش مضاعف، این صنعت نوظهور را به نقطه ای برساند تا نه تنها نیاز داخلی کشور عزیزمان ایران را برآورده کرده، بلکه انگیزه ای در صادرات محصولات تولید شده توسط هنرمندان ایرانی را ایجاد نماید. در این راستا علاوه بر واردات انواع دستگاه های جواهرتراشی و جواهرشناسی به جهت بومی سازی این صنعت و جلوگیری از خروج ارز، اقدام به ساخت انواع لوازم و تجهیزات فست، فانتزی، برش، پولیش، انبوه تراشی و نیز گوهرشناسی کرده است. همچنین با بهره گیری از دانش ایرانی، اقدام به ساخت دستاوردهای جدیدی در این علم نموده است. گام سوم ایجاد اشتغال می باشد که در واقع نوک پیکان و انگیزه اصلی برای ورود به این صنعت است. شرکت آریان گوهر رخشان با ایجاد بستر مناسبی در این راستا، از تمام توان و پتانسیل خود استفاده کرده است. لذا علاوه بر به کار گیری فارغ التحصیلان کارآزموده و خبره خود در این زمینه، با ایجاد کارگاههای گوهرتراشی، گوهر شناسی و ساخت و طراحی جواهرات در شهرهای مختلف ایران گام موثری در این زمنیه برداشته است. همچنین بر این باوریم که به جهت ناشناخته بودن انواع معادن سنگ های قیمتی در ایران می توان با جدیت بحث اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ های قیمتی را در این مرز بوم پی گیری نمود و از این جهت به بالندگی رسید.

خبر مایه
عناوین یادداشتهای وبلاگ
مرواریـــد ها عناوین یادداشتها[1]

 

 

 

مروارید مصنوعی

مروارید کلمه ای بسیار آشنا برای همگان و بخصوص خانم هاست که به دو دسته ی طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود.مروارید های طبیعی همانطور که از اسمشان برمی آید منشاء طبیعی داشته و بدون دخالت انسان تولید می شوند، اما مروارید های مصنوعی داستان متفاوتی دارند. مرواریدهای مصنوعی(تحت این عنوان نیز شناخته می شوند: مروارید فاکس) می توانند از مواد کاملا مصنوعی مثل شیشه و پلاستیک یا مواد طبیعی مثل صدف ساییده شده حلزون - که برای پوشاندن دانه های مروارید به کار می رود- درست شود. مفهوم به اصطلاح آزمایش دندانه، یک روش متمایز کردن مرواریدهای طبیعی یا پرورده از مروارید های فاکس مصنوعی است. این آزمایش می تواند نتایج ترکیبی داشته باشد. آزمایش دندانه با مالیدن مروارید در لبه تیز دندان جلو، برای شناسایی هر حالت شنی یافت شده در مروارید طبیعی انجام می شود.

 مروارید مصنوعی

مرواریدهای شفاف سوارافسکی که توسط سوارفسکی اتریش  درست می شود، مروارید شیشه ای مانند است که از هسته کریستالی و پوششی که به آنها درخششی شبیه مروارید طبیعی می دهد درست شده است.
مرواریدهایی که در اواخر قرن 19 توسط ادوارد هوگو هیوش شبیه مرواریدهای ماجوریکا ساخته شده، درجزیره مایورکای اسپانیا در ماناکور درست می شوند. مروارید ماجوریکا از هسته شیشه ای مات درست شده که در محلولی که ازپولک ماهی، فرو رفته است. تا 30 لایه این پوشش صدفی، برای شبیه کردن به درخشش مرواید طبیعی بکار برده می شود.


  
  

پس از صحبت در مورد تاریخچه کشتزارهای مروارید ژاپن و نیز بررسی مرواریدهای آب شور و شیرین این کشور، در آخرین مقاله این سری از کشتزارها، به میکی موتو خواهیم پرداخت.

 

مرواریدهای میکی موتو(Mikimoto Pearls)

miki moto pearl-مروارید های میکی موتو

یکی از پیشگامان تولید مروارید، کشتی ژاپنی کوکیچی میکی موتو(Kokichi Mikimoto) بود. میکی موتو در شهر توبا(Toba) ژاپن در 10 مارس 1858 متولد شد و شروع به پرورش صدف در سال 1888 در جزیره اویما(Ojima )، که اکنون جزیره مروارید میکی موتو (Mikimoto Pearl Island) نام دارد، و در خلیج آگو (Ago Bay) که در جنوب شرقی منطقه مای(Mie) واقع شده، کرد.  خلیج آگو در طول خط ساحلی ناهموار به عنوان ساحل ریاس(Rias coast) قرار گرفته است. دیگر نواحی اصلی تولیدکننده مروارید در حوزه های  اهیمه(Ehime)، کوماموتو(Kumamoto)، اویتا(Oita) و ناگاساکی(Nagasaki) هستند.
تا اواخر دهه 1890، به کوکیچی میکی موتو(Kokichi Mikimoto) امتیاز فرایند کشت نیم کره ای مروارید یا مابس ( Mabes) اهدا شده بود. تا 20سال بعد ، او تحقیقاتش را در هنر کشت مروارید، که تا اوایل دهه 1900 منجر به دستیابی وی به مروارید برای کشت مروارید های کروی ( Spherical) یا گرد ( Round) شد، ادامه داد.
در اوایل دهه 1900، میکی موتو با همراهی سوکئو(Sukeo) و ماسایا فوجیتا(Masayo Fujita)، و کیچیرو تاکاشیما(Kichiro Takashima )، دانش خود درباره کشت مروارید صدفی لبه نقره ای به صدف مروارید دریای جنوب پینکتا دامارگاریتی فرا (Pinctada margaritifera ) وفق دادند. در سال 1914، میکی موتو منطقه مروارید سیاه را در طول مسیر کانوزاکی(Kannonzaki Point)، خلیج کبیرا (Kabira bay ) و خلیج ناکورا (Nakura Bay ) در جزیره ایشی گاکی(Ishigaki Island) در منطقه اوکیناوا(Okinawa) تاسیس کرد. در سال 1922، وی بهره برداری های خود را در جزیره آرام جنوبی پالا(South Pacific island of Palau) ، برای تولید مرواریدهای لبه نقره ای آرام جنوبی توسعه داد.

miki moto pearl-مروارید های میکی موتو

در سال 1927، کوکیچی میکی موتو با توماس ادیسون، مخترع و کلکسیون دار مروارید، در نیویورک ملاقات کرد. ادیسون اظهار داشت: دوچیز هستند که در آزمایشگاه من نمی توانند تولید شوند، الماس و مروارید. 
البته ادیسون درباره الماس اشتباه می کرد و مروارید همچنان درآزمایشگاه شبیه سازی می شود.
میکی موتو در 21 سپتامبر 1954 در سن 96 سالگی درگذشت، اما میراث او امروزه زنده است. پس از مرگ، به اومدال بزرگ نظم گنج مقدس(Grand Cordon of the Order of the Sacred Treasure) اهدا شد. در سال 1899 اولین مغازه مروارید میکی موتو در منطقه شیک گینزای(Ginza) توکیو افتتاح گردید. 
 میکی موتو تکنیک فراهم کردن تولید مروارید گرد را در پوسته صدف کشف کرد. این کشف، صنعت مروارید را دگرگون ساخت. برای اولین بار، کشت کنندگان مروارید می توانستند تعداد زیادی از مرواریدهای گرد با کیفیت بالا را کشت کنند. این کار کاملا متضاد روش سنتی کشت مروارید طبیعی یعنی یافتن و دراختیار داشتن تنوع گسترده غیر قابل پیش بینی از شکل، اندازه و سطوح کیفی دشوار بود.

 

منبع مقاله:

سایت آریان گوهر رخشان (آرگو)

 


  
  

 

در مقاله قبل (مرواریدهای ژاپنی) به تاریخچه تولید مروارید ژاپنی و مرواریدهای آب شیرین از دریاچه بیواکو پرداختیم و اکنون دو کشتزار مروارید ژاپنی از آب شور و شیرین را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

مرواریدهای آب شیرین دریاچه کاسومیگارا(Freshwater Pearls from Lake Kasumigaura)

 مرواریدهای آب شیرین دریاچه کاسومیگارامنطقه دریاچه کاسومیگارا نسبتا محدوده جدید کشت مروارید است که از دهه 1990 بهره برداری شد. دریاچه کاسومیگارا در 70 کیلومتری شمال شرقی توکیو(Tokyo)، در منطقه ایباراکی (Ibaraki )، واقع گشته و دومین دریاچه بزرگ ژاپن می باشد. مرواریدهای کشتی در دشت مروارید کاسومیگارا بخاطر رنگ صورتی یا سرخ شان و درخشش شدید بخاطر دوره 4 ساله کشت شناخته شده اند.
 مرواریدهای منطقه  دریاچه کاسومیگارا تحت نام مرواریدهای کاسومیگا ( Kasumiga Pearls) مشابه شیوه ای که در آن  مرواریدهای بیوا (Biwa pearls) نزدیک 100 سال پیش نامگذاری می شدند، به فروش می رسند. برای کشت مروارید، این منطقه از صدف دو کوپه ای پیوندی استفاده می کرده است که حد وسط بین هایریوپسیس کومینگلی(Hyriopsis cumingii )، که نوعی صدف دو کوپه ای آب شیرین چینی است و ایچ شلگلی (ایکئو-گای) H. schlegeli (Ikecho-gai)  که مخصوص دریاچه بیوا است، بود. 

 

 

 مرواریدهای آب شور آکویای ژاپن(Japanese Akoya Saltwater Pearls)

مرواریدهای آب شور آکویای ژاپنمرواریدهای کشتی ژاپنی بدیع، که مرواریدهای آکویا (یا آب شور) شناخته شده اند، توسط انواع صدف آکویای کوچک(Pinctada fucata) که اندازه آنها بلندتر از 6-7 سانتی متر نیست تولید می شدند. این مرواریدهای آکویای کوچک  تمایل به روکش صدفی نازکتر دارند و همچون اقوام آب شیرین شان، احتمالا برای بهبود رنگ مورد عمل قرار می گیرند. مرواریدهای ژاپنی بزرگتر از قطر 10میلی متر به شدت نادر و با ارزش هستند. 
درصورت علاقمندی به زیورآلات ساخته شده از مروارید که استفاده از آنها در اروپا بسیار رایج است می توانید بهشرکت آرگو نماینده ماجوریکای اسپانیا در ایران مراجعه نمائید.


  
  

 

 

تاریخچه تولید مروارید ژاپنی

مروارید ژاپنی

قبل از آغاز قرن 20، صید مروارید یا غواصی معمول ترین شیوه برداشت مروارید بود. غواصان مروارید ژاپنی باید توسط دست صدف خوراکی را از کف اقیانوس بیرون می کشیده و تک تک آنها را به منظور یاقتن مروارید بررسی می کردند. حدود سال 1914، کشت کنندگان مروارید ژاپنی شروع به کشت مروارید های آب شور و آب شیرین کرده و سرانجام دانش خود را در سراسر دریای جنوب پخش کردند. از آن زمان، ژاپنی ها بر صنعت کشت مروارید چیره گشتند. آنان پیشگام در بسیاری از پیشرفت های تکنولوژیکی  در رده بندی دانه ها، برداشت و پرورش صدف شدند. کشت صدف در ژاپن به طور برجسته به وسیله  همکاری های کوچک مقیاس، با تعداد کمی بهره برداری بزرگ مقیاس انجام شد.

 

مرواریدهای آب شیرین از دریاچه بیواکو(Biwa-ko)

مروارید در دریاچه بیواکومرواریدهای آب شیرین با استفاده از صدف های دو کوپه ای از دریاچه بیوا (Lake Biwa) کشت می شوند. دریاچه بیوا(aka Lake Biwako )، بزرگترین و کهن ترین دریاچه در ژاپن، در شمال شهر کیوتو(Kyoto) در منطقه تجاری شیگا(Shiga) واقع شده است. استفاده گسترده صدف های دو کوپه ای بیواکو هایریوپسیس شلگلی(Hyriopsis schlegeli) در استفاده عمومی از نام مروارید بیوا ( Biwa pearls) بازتاب داده می شود و این نام امروزه با مرواریدهای آب شیرین مترادف شده اند.
دریاچه بیواکو توسط حدود 500 رودخانه که از اطراف کوه های هیرا(Hira) ، ایبوکی (Ibuki )و سوزوکا(Suzuka) سرچشمه می گیرد، تغذیه می شود. طی دوره تولید حداکثر مرواریدهای بیوا در دهه 1970، کشت کنندگان این مرواریدها ، هر ساله 6 تُن مروارید پرورشی آب شیرین تولید کردند. از آن زمان، آلودگی، شکوفایی زیانبار جلبک قرمز آب شیرین (جزر و مد قرمز)، و برداشت زیاد، منجر به انقراض واقعی مروارید صدف دو کوپه ای هایریوپسیس شگلی بیوا شده است. امروزه کشت کنندگان مروارید ژاپنی، مروارید صدف دو کوپه ای را کشت کرده اند که جانور دو رگه ای بین آخرین مروارید صدف دو کوپه ای باقی مانده بیوا و انواع بسیار وابسته از چین است.


  
  



در مقاله پیش درمورد درجه بندی مروارید صحبت کرده بودیم و حال نوبت به انواع سیستم های درجه بندی مروارید رسیده است تا بطور دقیق تحلیل شوند.

pearl-مروارید
 
سیستم درجه بندی مروارید AAA-A 

این سیستم مروارید ها را در میزان AAA تا A درجه بندی می کند  و AAA بالاترین درجه است. این میزان درجه بندی تنها برای مرواریدهای آکویا و آب شیرین متداول می باشد، اما توسط بسیاری از فروشندگان مروارید تاهیتان و دریای جنوب پذیرفته شده است. درجه های AAA تا A به شرح زیر است:

1-AAA: مروارید کاملا بی عیب. سطح درخشان بسیار گران است و 95% سطح از هر عیبی مبراست.
2-AA: سطح درخشش بسیاری خواهد داشت و حداقل 75% سطح از هر نوع عیبی مبرا خواهد بود.
3-A: کم درجه ترین مروارید، با درخشندگی کم سطح و یا بیش از 25% سطح، نقص را نشان می دهد.


 دستگاه سنجش مروارید-pearls

 

سیستم درجه بندی مروارید از A_D

این سیستم درجه بندی، مرواریدهارا در مقیاسی از A تا D درجه بندی می کند که A بالاترین درجه است. این سیستم در منطقه پلینزی فرانسه برای درجه بندی مرواریدهای تاهیتان و دریای جنوب استفاده می شود. به همین دلیل است که این امر به "سیستم تاهیتان" منسوب می باشد. حال آنکه این سیستم در کشورهای تولیدکننده استاندارد است، سایر بازارها از سیستم AAA-A استفاده می کنند.
• A: با کیفیت ترین مروارید، درخشش زیاد و تنها نقص های جزئی در کمتر از 10% سطح آن
• B: درخشش زیاد یا متوسط. ممکن است تا 30%محدوده سطح آن نقص های قابل مشاهده داشته باشد
• C: درخشش متوسط با نقص های سطحی تا60% محدوده سطح
• D: ممکن است نقص های اندک بسیاری یا نقص های عمیق تا 60% سطح داشته باشد. 
مرواریدهای نوع D ممکن است ترکیبی از نقص های کم و عمیق را تا 60% سطح داشته باشند. در این درجه مروارید، درخشش مسئله ای بی ارتباط است؛ یعنی حتی درخشنده ترین مرواریدها- اگر سطوح آنها تا این اندازه لکه دار شده باشد- در گروه D دسته بندی می شوند. مرواریدهای زیر دسته D برای استفاده در جواهر فروشی مورد قبول نیستند.
هر دوی این سیستم های درجه بندی برای مشخص کردن درجه ، اصولا بر درخشش و سطح کیفی مروارید متمرکز می شوند. اگرچه  عوامل دیگری وجود دارند که به کیفیت و ارزش هر مرواریدی مربوط می شوند.


 pearl

یکی از مهمترین عوامل غیر درجه بندی ضخامت صدف است که مشخص می کند مروارید چگونه در طی زمان پایدار خواهد بود. هرچه صدف سخت تر باشد، مروارید بادوام تر است و طول عمر بیشتری دارد. برای مرواریدهای تاهیتان، دولت پلینزی فرانسه حداقل ضخامت صدف را 0.8 میلی متر قرار داده است. هر مرواریدی با ضخامت کمتر از آن اجازه فروش ندارد. چنانچه مایل به بازدید، سفارش و خرید مرواریدهای زیبا و درخشان ماجوریکای اسپانیا هستید با آریان گوهر رخشان تماس حاصل نمایید. 


  
  
<      1   2   3   4      >