سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه یکی از شما از چیزی که نمی داند، پرسیده شود، از گفتن «نمی دانم» خجالت نکشد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :0
کل بازدید :2307
تعداد کل یاداشته ها : 20
103/2/30
2:53 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
شرکت آریان گوهر رخشان[0]
شرکت آریان گوهر رخشان از ابتدای دهه 90 با سه هدف کلی پا به دنیای گوهرها گذاشته است. از آنجا که صنعت طلا و جواهر علی‌ رغم گستردگی، سالیانی است که در زمینه سنگ های قیمتی فقط به عنوان مصرفه کننده ظاهر شده است؛ ما را بر آن داشت تا بتوانیم در این راستا گام برداریم. گام اول تولید علم در این زمینه بوده است. آریان گوهر رخشان، با آموزش دوره های مختلف گوهرتراشی و گوهرشناسی و بومی سازی این رشته در ایران از یک سو و از طرف دیگر با ترجمه کتب علمی، بازنویسی مقالات خارجی و راه اندازی حرفه ای ترین سایت در فضای اینترنتی گام موثری برداشته است. گام دوم حمایت از صنعت نوپای گوهرها در ایران بوده است. شرکت آرگو تصمیم دارد با عنایت خدای متعال و تلاش مضاعف، این صنعت نوظهور را به نقطه ای برساند تا نه تنها نیاز داخلی کشور عزیزمان ایران را برآورده کرده، بلکه انگیزه ای در صادرات محصولات تولید شده توسط هنرمندان ایرانی را ایجاد نماید. در این راستا علاوه بر واردات انواع دستگاه های جواهرتراشی و جواهرشناسی به جهت بومی سازی این صنعت و جلوگیری از خروج ارز، اقدام به ساخت انواع لوازم و تجهیزات فست، فانتزی، برش، پولیش، انبوه تراشی و نیز گوهرشناسی کرده است. همچنین با بهره گیری از دانش ایرانی، اقدام به ساخت دستاوردهای جدیدی در این علم نموده است. گام سوم ایجاد اشتغال می باشد که در واقع نوک پیکان و انگیزه اصلی برای ورود به این صنعت است. شرکت آریان گوهر رخشان با ایجاد بستر مناسبی در این راستا، از تمام توان و پتانسیل خود استفاده کرده است. لذا علاوه بر به کار گیری فارغ التحصیلان کارآزموده و خبره خود در این زمینه، با ایجاد کارگاههای گوهرتراشی، گوهر شناسی و ساخت و طراحی جواهرات در شهرهای مختلف ایران گام موثری در این زمنیه برداشته است. همچنین بر این باوریم که به جهت ناشناخته بودن انواع معادن سنگ های قیمتی در ایران می توان با جدیت بحث اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ های قیمتی را در این مرز بوم پی گیری نمود و از این جهت به بالندگی رسید.

خبر مایه
عناوین یادداشتهای وبلاگ
مرواریـــد ها عناوین یادداشتها[1]



مروارید-pearl

مروارید همیشه برای بشر بسیار جذاب بوده و به تدریج و با پیشرفت تکنولوژی به یکی از شاخه های مهم تدریس گوهرشناسی نیز تبدیل شده است. یکی از بخش های آموزشی درمورد مروارید ها چگونگی درجه بندی آنهاست. در این متن سعی شده تا سیستم درجه بندی مرواریدها به ساده ترین شیوه ممکن تشریح شود.

 

سیستم درجه بندی مروارید

درجه بندی مروارید بسیار شبیه به 4 Cs درجه بندی الماس است که در آن، سیستم درجه بندی مروارید چندین گروه کلیدی تحلیل مقایسه ای کیفی را مورد ملاحظه قرار می دهد. این سیستم متشکل از پنج دسته اصلی می باشد:

  1. درخشش
  2. شکل
  3. رنگ
  4. سطح
  5. اندازه

سیستم درجه بندی مروارید-the pearl 

اگرچه اندازه نقش مهمی را در ارزیابی ارزش مالی مروارید ایفا می کند، درخشش، شکل، رنگ و کیفیت سطح نیز از اهمیت عمده ای برخوردار است. هریک از این پنج مراحل در مقالات آتی آرگو به تفصیل بیان خواهد شد.
متاسفانه، صنعت مروارید به طور کل با سیستم درجه بندی استاندارد مورد استفاده در جهان، سازگار نشده است. در عوض، سیستم درجه بندی خاص که مورد استفاده قرار میگیرد، اغلب بستگی به جواهرفروش خاص یا توزیع کننده مروارید دارد. 2 سیستم اصلی درجه بندی که به طور گسترده مورد استفاده هستند: سیستم درجه بندی AAA-A و سیستم درجه بندیA-D – که سیستم درجه بندی تاهیتیان نیز نامیده می شود. اینها سیستم های استاندارد بسیار مقبول جهانی هستند و تقریبا توسط تمام عمده و خرده فروش های مشهور مروارید به کار برده می شوند. در مقالات آینده این سیستم ها را بطور کامل توضیح خواهیم داد. آرگو بعنوان نماینده انحصاری ماجوریکای اسپانیا، میزبان جواهرات مروارید نشان و زیبای اروپا در ایران شده است که برای سفارش هر کدام از این محصولات و یا شرکت درکلاس های گوهرشناسی و گوهرتراشی می توانید با دفتر آرگو  تماس حاصل نمائید.


  
  

 

در مقالات قبلی درمورد مرواریدهای خلیج فارس و تاریخچه مروارید خلیج فارس صحبت کردیم و توضیحاتی درمورد غواصان ایرانی و یافتن مروارید در دهه 1700 و 1800 دادیم. در این مطلب سعی شده تا بطور خلاصه در مورد منابع مروارید موجود در جزیره زیبای کیش و نیز توقف مرواریدیابی و دلایل آن توضیحاتی ارائه شود.

مروارید در خلیج فارس

 

منابع مروارید کیش

خلیج فارس از مشهورترین مراکز تولید مرواریدهای ارزشمند است و جزیره زیبای کیش با تأسیساتی که برای تولید این گوهر گرانبها بوجود آورده است، بعنوان یکی از مراکز مهم عرضه مروارید شناخته شده است. کیش یکی از 4 جزیره)هندورابی، کیش، لاوان و شیدوار (در مجموعه جزایر کیش-لاوان است که در طول ساحل شیبکوه ایران از چارک تا نخیلو در استان هرمزگان واقع شده است. در زمان سلطه آفونسو د آلبوکوئرکو، پرتغالی ها مالکیت این جزایر را در دهه 1500 به دست گرفتند. منابع مروارید مجموعه جزایر کیش ابوموسی، ظهر- ال- یاس، حواد بن موسامیح بودند و تجار فارس و بحرین و قطیف بمنظور خرید مروارید های صید شده به آنجا می آمدند. مراکز صید مروارید بین جزیره کیش و بحرین در خلیج راکدی که بیشتر شبیه به یک رودخانه بزرگ است، وجود دارند و در حال حاضر بازدید از مرکز پرورش و کشت مروارید یکی از خاطره انگیزترین لحظات سفر به کیش است.

 

پایان مروارید یابی در خلیج فارس

دنیای مرواریدها در خلیج فارس

رکود عظیم در دهه 1930 به اروپا متمایل شد، تقاضای مروارید را کم کرد و در نتیجه صنعت مروارید یابی خلیج فارس را متوقف ساخت. با کشف نفت در بحرین توسط شرکت نفت استاندارد در سال 1932، منطقه خلیج از ترافیک کشتی اشباع شد و به آلودگی منجر گشت که پایانی سریع برای صنعت مروارید یابی خلیج فارس بود. بعلت اینگونه مشکلات و همچنین دوره طولانی تولید مروارید طبیعی و نیز قیمت بالای آن، ادوارد هیوش (EDUARD HEUSCH) موسس شرکت ماجوریکا(Majorica)  اسپانیا به این نتیجه رسید که باید روشی برای تولید مروارید به صورت غیرطبیعی بوجود آورد تا ضمن کم کردن هزینه ها ظاهری کاملا مشابه با مرواریدهای طبیعی و غیرقابل تفکیک را به علاقمندان ارائه کنند. در حال حاضر این شرکت با سابقه ای 120 ساله یکی از تولیدکنندگان مرواریدهای بی نظیر و زیبا در دنیاست که به مشتریان خود در سراسر جهان محصولات فوق العاده خود را ارائه می کنند. شرکت آریان گوهر رخشان نیز نمایندگی انحصاری محصولات ماجوریکا را در ایران دارد.


  
  

برگرفته از سایت آریان گوهر رخشان (آرگو)

تاریخچه صنعت مروارید خلیج فارس

علاقه اروپایی ها به جمع آوری مروارید در نواحی خلیج فارس در نوشته های اولیه کاوشگران یونانی و مقدونیه ای ثبت شده است و بطلمیوس نیز در مورد صید مروارید در تیلوس (Tylos) ( که نام رومی بحرین کنونی است) مطالبی نوشته است. وی در کتاب طبیعت تاریخی پلینی می نویسد: « مرواریدهایی که در خلیج فارس یافت می شود از نمونه هایی که در عربستان وجود دارند، مرغوب تر و باارزش تر هستند».
از دهه 1600 تا کنون مروارید بسیاری از آبهای اطراف بحرین، جزیره دالما (Dalmah) در ابوظبی، ابوموسی، هرمز و جزیره لاوان کیش استخراج شده است.از آنجایی که تقاضا برای مرواریدهای اصل صدف های حلزون، بسیار بود و بیشتر، صدف هایی که دسترسی به آنها در آبهای کم عمق آسان بود، استخراج می شدند؛ تلاش برای استخراج صدف ها در اعماق آبها بیشتر شد و بدین منظور تکنیک های ویژه ای برای غواصی در عمق 30 تا 50 پایی (هر پا معادل 30.48 سانتی متر است) به کار گرفته شد.

یافتن مروارید در قرن های 1700 و 1800

هنگام شیرجه ازقایق های کوچک چوبی، غواصان ایرانی باید وزن خودرا با بستن سنگ های سنگین به خودشان بالامی بردند تا بتوانند صدف های بیشتری را درحد امکان قبل ازدریافت علامت سریع جمع کنند.غواصان ازعینک هایی که ازصدف جلاخورده لاک پشت درست شده بود، و از گیره استخوانی برای بستن سوراخ بینی وگوشگیردرست شده ازموم استفاده می کردند. غواصان برای یافتن مروارید ها گاهی مجبور بودند در روز 50 یا 60 بار غواصی کنند و در این میان ممکن بود با نیزه ماهی، کوسه، ستاره دریایی سمی و غیره مواجه شوند که سلامتشان به خطر می افتاد و به همین دلیل اغلب از بردگان برای این کار استفاده می کردند.
در گذشته، برخی از مروارید های طبیعی مطلوب از ناحیه خلیج فارس به دست می آمدند. در اوایل هزاره سوم قبل از میلاد، سومری ها احتمالا اولین کسانی بودند که مروارید را کشف کردند. در حالیکه به جمع آوریصدف در طول ساحل خلیج فارس مشغول بودند. صدف های خلیح فارس برای مروارید مادر که به عنوان ماده گوهر نشان در مصر باستان در اوایل سلسله ششم استفاده می شد، جمع آوری می شدند.
پیشینه استخراج مروارید به هزاران سال پیش در خلیج فارس برمی گردد، آن زمان که از صدف های طبیعی در عمق آبها مروارید صید می شد و زمین شناسان آن مکان ها را «بستر مروارید» می نامیدند. بستر های صید مروارید در سواحل خیلج فارس از سمت کویت و بحرین در غرب، عمان و هرمز و جزیره کیش و ایران گسترده شده اند.
گرچه با پیشرفت تکنیک های غواصی در قرن های 1700 و 1800، لباس های بهتری نیز برای مواجه با خطرات احتمالی درست شد، اما غواصان پارسی به طرفداری از غواصان فقیرتر از این لباس ها استفاده نمی کردند. در این میان پادشاه بحرین نیز استفاده از این نوع لباس ها را برای صید مروارید ممنوع اعلام کرد.
اما غواصان پارسی مخالف استفاده آنها بودند و اعتراض داشتند که غواصان ضعیف تر، شرایط نامساعد رقابتی خوااهند داشت. در کنار غواصان پارسی، پادشاه بحرین استفاده از لباس های غواصی را برای یافتن مروارید ممنوع اعلام کرد.


  
  

برگرفته از سایت آریان گوهر رخشان - آرگو

 

مروارید باروک به شکل نامنظم و غیرکروی است و اشکال هندسی آن می تواند دارای انحرافات جزئی، تخم مرغی شکل و یا ناصاف باشد. اکثر مرواریدهای آب شیرین به شکل باروک هستند البته مروارید های پرورشی آب شور هم می توانند به شکل باروک باشند. بیشترین میزان تقاضا برای مروارید باروک اشک شکل است و برای ایجاد آن از یک هسته کروی استفاده می شود.

 

مروارید های بسیار بزرگ باروک می توانند تا قطر 30 الی 40 میلیمتر رشد کنند. علت تشکیل اینگونه مروارید ها وجود و نفوذ اجسام بیگانه، مانند بقایای حیوانات و گیاهان در بدن نرم تن می باشد. جسم خارجی معمولاً یک خرچنگ کوچک یا جلبک بوده که به درون بدن نرم تن نفوذ کرده است. همین که صدف از وجود اجسام خارجی اطلاع پیدا کند به دور آن موادی ترشح کرده تا از خود محافظت نماید. بدن جاندار که حالا در مرکز مروارید قرار گرفته است کم کم تجزیه شده و گازهایی را متصاعد می کند و در نتیجه شکل مروارید به دلیل فشار گازهای درون آن دگرگون و کم کم به همان حالت سفت می شود.

در زمان رنسانس مرواریدهای باروک به شدت مورد توجه جواهرسازان واقع شدند زیرا به آنها ، نه به شکل محصولی از نرم تنان دریایی بلکه به عنوان شکلی منحصر به فرد طبیعی و بدیع می نگریستند. به طور مثال در قرن شانزدهم میلادی آنها از یک مروارید باروک بزرگ به عنوان بدن یک مرد که دارای دم ماهی بود استفاده کردند.

 

با ارزش ترین مرواریدهای باروک، مروارید دریای جنوب و مروارید تاهیتی (جزیره ای در جزایر پولینزی) است که توسط Pinctada margaritifera(صدف های لبه سیاه) و Pinctada maxima (صدف های لبه طلای و لبه سفید) تولید می شوند. اگرچهدر آب شور انواع مختلف مروارید کشت می شود ولی با افزایش عمق صدف احتمال بوجود آمدن مروارید باروک افزایش می یابد. در اغلب مزرعه های کشت مروارید تاهیتی بیش از 40 درصد مروارید ها به شکل باروک یا شبه باروک کشت می شوند.

 

شما نیز اگر تمایل دارید با دنیای مروارید ها و دیگر سنگ های قیمتی آشنا شوید، می توانید با کارشناسان خبره شرکت آریان گوهر رخشان تماس حاصل کرده و در کلاس های آموزش گوهر شناسی ما شرکت نمایید.


  
  

برگرفته از سایت آریان گوهر رخشان - آرگو


مروارید، ملکه سنگ های قیمتی شناخته شده و در میان خانم ها از جذابیت بسزایی برخوردار است. سطح سختی موس آن 4 بوده و قدرت جذابیت و درخشندگی آن همچون پرتو نور ماه است. شاید مروارید اولین سنگ قیمتی باشد که در تمام دنیا طرفداران بسیاری دارد و البته بسیار هم نادر است. با وجود این که مروارید طبیعی کمیاب است اما هر جا که صدف و صدف سیاه یافت شود، مروارید هم وجود دارد و برخلاف سنگ های قیمتی کریستالی، مروارید دیگر نیازی به تراش و صیقل دادن ندارد.


مروارید ها چگونه شکل می گیرند؟

مرواریدهای طبیعی زمانی تشکیل می شوند که بقایای باقی مانده مرجان، وارد صدف می شود. صدف نمی تواند چیزی که به جسمش چسبیده را خارج نماید و طی چند سال ، با ترشحات کربنات کلسیم، مروارید در درون صدف شکل می گیرد. لایه ای که صدف را می پوشاند از جنس همان ماده ای است که صدف لاک خود را از می سازد. ویژگی درخشش رنگین کمانی آن زمانی که نور از بین لایه های روی هم افتاده تابیده می شود، شکل می گیرد. مروارید هایی که در آب معمولی شکل می گیرند از مروارید هایی که در آب شور تشکیل می شوند کم ارزش تر هستند.

مرواریدها در ساخت لوازم آرایشی و داروسازی و ترکیبات رنگ سازی استفاده می شوند. قرن های بسیاری تنها روش دست یابی به مرواریدها جمع آوری صدف ها و کشتن آنها و خارج کردن مروارید از درونشان بوده است. این خود می تواند دلیل خوبی برای توجیه قیمت بالای مروارید در گذشته باشد.

93/5/25::: 1:42 ع
نظر()
  
  
<      1   2   3   4